Hvis vi har som mål å bli en av de beste GPtW arbeidsplasser og faktisk måle dette kommer vi neppe utenom GPtW Institute. De kårer hvert år de beste GPtW bedriftene innen det enkelte land, bl a i Danmark og Norge.
Det er mye bra informasjon på disse sidene, og følgende kjernebudskap er klippet fra den danske siden.
-----------------------------------------------------------------
HVAD SKABER EN GOD ARBEJDSPLADS?-----------------------------------------------------------------
Alle arbejdspladser kan blive gode arbejdspladser !
Vores tilgang er baseret på omfattende resultater fra 20 års analysearbejde - tillid mellem ledelse og medarbejdere er det, der primært karakteriserer de allerbedste arbejdspladser.
Kernen i vores definition af en god arbejdsplads - et sted, hvor medarbejdere "har tillid til de mennesker, de arbejder for, er stolte af det, de laver og føler fællesskab med deres kolleger" - er idéen om, at en god arbejdsplads måles på kvaliteten af disse 3 sammenhængende forhold:
- Forholdet mellem medarbejdere og ledelse
- Forholdet mellem medarbejdere og deres job/virksomhed
- Forholdet medarbejderne imellem
-----------------------------------------------------------------
Disse GPtW Institute observasjoner stemmer godt med de 3 grunnleggende begreper jeg ofte finner i omtale av GPtW prisvinnere på tvers av landegrensene. Som supplement til Nets Values og PULSE målinger kan dette også være et godt utgangspunkt for GPtW arbeidet i Nets IT.(?)
TRUST Ansatte har meget stor tillit til ledelsen og sine kolleger.
Nets toppledelse ønsker at TRUST skal gjennomsyre hele vår virksomhet. Trust kommer ikke av seg selv – den må skapes! Som salesforce.com sier det; "Success is built on trust. And trust starts with transparency!" Derfor er det viktig at GPtW arbeidet ikke foregår i ”hemmelighet” i lukkede rom eller via lukkede kanaler (mailutveksling), men at vi åpent deler alle kunnskaper, tanker og ideer med våre kolleger på tvers av avdelinger og landegrenser.
Nets toppledelse ønsker at TRUST skal gjennomsyre hele vår virksomhet. Trust kommer ikke av seg selv – den må skapes! Som salesforce.com sier det; "Success is built on trust. And trust starts with transparency!" Derfor er det viktig at GPtW arbeidet ikke foregår i ”hemmelighet” i lukkede rom eller via lukkede kanaler (mailutveksling), men at vi åpent deler alle kunnskaper, tanker og ideer med våre kolleger på tvers av avdelinger og landegrenser.
PRIDE Ansatte er meget stolte av sitt brand og sin arbeidsplass.
Pride må også skapes, og branding er et sentralt element her! For meg er det f eks et paradoks at jeg i jobb bruker en bag merket FreeCode, treningsbag merket Steria og treningstøy merket Adidas og Nike osv. Dvs ikke et eneste synlige symbol som viser at jeg jobber i og for Nets – og at jeg er stolt av det...!
PRIDE kan også skapes gjennom å markedsføre vårt Brand gjennom en god video som kan brukes internt og ekstern i en rekke sammenhenger. Her følger et eksempel på hvordan Telenor kommuniserer sitt Brand.
ENJOY and have FUN Ansatte har mye moro på jobben sammen med sine kolleger.
Dette er et vidt begrep som kan omfatte mange kulturmessige elementer inklusive arbeidsmetoder og arbeidsverktøy. Det omfatter også felles goder som f eks tilgang fitness center, game areas og recreation areas i arbeidstiden. Utfordringen her er å lage et økonomisk Business Case som viser at mer FUN kan gi økt produktivitet og redusert sykefravær (Long-term focus).
Det er viktig å merke seg at Nets IT har hovedfokus på stabil og sikker drift, en relativt høy snittalder og mange subkulturer. De best rankede GPtW IT arbeidsplassene har en vesentlig lavere snittalder og en mer homogen IT kultur, hvor hovedfokus er rettet mot en sterk felles visjon og en meget høy grad av innovasjon. Typiske eksempler på dette er Google, Microsoft, Opera Software, SAS Software osv... Her følger noen YouTube videoer som beskriver den unike bedriftskulturen i noen av disse GPtW bedriftene.
(Du finner fler eksempler i denne YouTube listen.)
Opera Software
Microsoft
Yahoo
SAS Software